Recensies ‘Water Vergeet Niet’ (9 oktober)

Water vergeet niet is een muzikale voorstelling over alle pijnlijke herinneringen en verloren dromen die de zee in zich bewaart. Over de littekens die de eeuwenlange slavenhandel door de Zeeuwen heeft veroorzaakt, maar ook over het verzet van vier sterke zwarte vrouwen die vanuit Zeeland voor hun rechten vechten. De strijdvaardigheid van Frederique wordt verweven met het verhaal van drie vrouwen en hun zoektocht naar vrijheid in de 18e eeuw. Hun moed galmt nog elke dag over de eilanden van Zeeland.

De voorstelling speelt op woensdag 9 oktober in Den Haag (klik hier voor tickets) en wij verzamelden wat recensies! Lees ze hieronder.

NRC – ⭐️⭐️⭐️⭐️

• “De beladen geschiedenis van de omgeving draagt bij aan de kracht van Water vergeet niet, waarin de waargebeurde verhalen van drie tot slaaf gemaakte vrouwen uit de 18e eeuw – Leonora, Tannetje Vrijheid en Eva – worden vervlochten met het verhaal van de strijdlustige Frederique in het hier en nu. “

De Volkskrant

• “Vurige theatervertelling over vrouwelijk slavernijverzet”
  • “Water vergeet niet is een indringend mozaïek over strijdvaardige verzetsstrijders”
  • “Nooit opgeven in een strijd om vrijheid, erkenning en rechtvaardigheid – dat is wat we van al deze vrouwen kunnen leren.”

Theaterkrant.nl

• “Een kwetsbare, ingetogen voorstelling over de transatlantische slavenhandel, waaraan Middelburg en Vlissingen hun rijkdom te danken hebben, en dus in bredere betekenis heel Zeeland.”
  • “Het zijn drie aangrijpende vertellingen over vrijheidsverlangen en westerse superioriteit die zich spiegelen in het gefnuikte streven van Frederique. Ze komt op voor de 2,5 miljoen slachtoffers die op de slavenschepen omkwamen en die in de oceaan werden gegooid. Dankzij onderzoek in het Zeeuws Archief, waaraan de voorstelling nadrukkelijk refereert, konden de levensverhalen gereconstrueerd worden. Frederique beschouwt de vrouwen als haar voorouders, als moeders die aan hun dochters de woorden doorgaven ‘water vergeet niet’.”