BRITTA MARIA ZINGT LIESBETH LIST - Theater en filmhuis Dakota

BRITTA MARIA ZINGT LIESBETH LIST

Op Zondag 15 December spelen Britta Maria, Maurits Fondse en Olag Fateev de voorstelling Heb het leven lief! De drie muzikale genieën bundelen hun kracht en wereldse talent in een prachtig muzikale reis door het leven van zangeres Liesbeth List.

‘De mooiste liederen en het verhaal van haar leven’

Liesbeth List is een zangeres met Franse allure. Ze heeft in haar lange en succesvolle carrière een schatkist aan repertoire verzameld. Chansons en Nederlandstalige luisterliederen van uitmuntende kwaliteit. Het is niet moeilijk om uit die rijkdom een mooi en gevarieerd programma samen te stellen. En dat is precies wat zangeres en theatermaakster Britta Maria heeft gedaan. Samen met haar muzikanten Maurits Fondse en Oleg Fateev breng ze dit theaterseizoen een ode aan Liesbeth List. 

Door Daan Bartels

“Waar zal ik eens beginnen…” start Britta Maria het gesprek. “Eigenlijk ben ik veel te laat begonnen. Er is namelijk zoveel te beluisteren en te ontdekken. Een deel van het repertoire van Liesbeth List ken ik al vanaf mijn vroegste kindertijd. We hadden een pick-up thuis en heel veel platen. Ook van Liesbeth. Haar beroemde Mauthausen-liederen bijvoorbeeld en het album waarop zij het werk van Jacques Brel zingt. Alles wat ik van haar hoorde heb ik als een spons in me opgenomen. Ik ben er enorm van gaan houden.”

Krachtig en kwetsbaar

“Nu luister ik al die platen weer en lees en kijk ik veel interviews. Liesbeth List heeft niet alleen een lange carrière, maar ook een rijk leven gehad. Kijk ik laatst naar het programma Sterren op het doek, waarin Hanneke Groeteman Liesbeth interviewt, schiet ik zomaar vol. Liesbeth staat voor mij voor de unieke combinatie van kracht en kwetsbaarheid. Ze heeft heel veel meegemaakt en zelf heb ik ook wel eens wat op mijn bordje gehad. Niet leuk als je er middenin zit, maar het brengt je ook iets. Liesbeth hoefde als het ware niet haar best te doen om de emotie van een lied over te brengen. Zij wás de emotie en wist precies waar ze over zong. Als ik nu één ding van haar mag leren, dan is het dat je als zangeres gewoon jezelf mag zijn. Met wie je bent en je eigen levenservaring kleur je het lied.”

Geen imitatie

“Na mijn voorstellingen over de Franse zangers Serge Gainsbourg en Charles Aznavour en het kleinkunstprogramma Huiswaarts, is het de eerste keer dat ik een ode breng aan een vrouw. Dat vind ik extra spannend. Belangrijk om te vertellen is dat onze voorstelling geen tribute of musical is. Het is een theaterconcert. Daarin zing ik Liesbeths mooiste liederen en tussendoor vertel ik het verhaal van haar leven. Mijn stem komt dicht in de buurt van Liesbeths lage timbre, maar het is niet mijn bedoeling haar te imiteren. Mijn muzikanten en ik, wij blijven onszelf en ik blijf ik: Britta Maria.”

Wereldreis

Britta Maria kijkt in haar jeugd met open mond naar haar moeder, die optreedt met liederen van zangeressen als Adèle Bloemendaal, Jenny Arean en Liesbeth List. Na een universitaire studie Pedagogische Wetenschappen kiest ze ervoor een op jazz gerichte zangopleiding te volgen. Daarnaast neemt ze deel aan masterclasses door Karin Bloemen en Mathilde Santing. Britta Maria: “Al tijdens mijn jazzopleiding kwam ik erachter dat ik toch meer een ‘oerzangeres’ ben. De grote thema’s liefde, leven en dood, waar het bij het Franse chanson vaak om draait, spreken mij aan. Ik vind een lied pas echt interessant, als je er een verhaal mee kunt vertellen en ik heb sterk de indruk dat Liesbeth ook op die manier naar liederen keek. Ze had een neus voor mooie, poëtische teksten met diepgang, maar liet ook speciaal voor haarzelf schrijven. Een van mijn lievelingsliederen, die ik van haar ga zingen, heet Wereldreis. Han Kooreneef heeft het voor haar geschreven en schetst in dit lied het beeld van een vrouw die haar binnenste, haar belevingswereld, verkent en dat ervaart als een uiterst boeiende reis. Kijk, zo’n tekst gaat over het échte leven. Je hoeft niet te overdrijven om de boodschap over te brengen. Je hoeft alleen maar te voelen wat je zingt. Liesbeth List kon dat als geen ander.”

Muzikale drie-eenheid

Liesbeth List maakte vele soloplaten en -voorstellingen, maar haar naam is ook voor altijd verbonden met die van Ramses Shaffy. Een even sterk verbond is de band tussen Britta Maria en pianist Maurits Fondse. Britta Maria legt het uit: “Maurits en ik zijn man en vrouw én we werken samen. Ook bij ons is er sprake van zielsverwantschap. Maurits is mijn vaste pianist, maar in deze voorstelling is hij meer dan dat. Hij bespeelt meerdere instrumenten, zingt duetten met mij en komt ook aan het woord als verteller. En dan hebben we nog Oleg Fateev. Hij is een virtuoos accordeonspeler. Ooit zag ik hem in de Stadsschouwburg als begeleider van acteur Jeroen Willems in een voorstelling over Jacques Brel. En ik vond hem zo goed! Het kostte me daarna tien jaar voordat ik hem durfde te bellen met de vraag of hij eens met ons wilde meespelen. En nu zijn we al zeven jaar als drie-eenheid op pad. Muzikaal zijn we enorm vertrouwd geraakt met elkaar. Een beetje Shaffy en List, maar dan met z’n drieën.”

Britta Maria tourt met haar theaterconcert Britta Maria zingt Liesbeth List in het seizoen 2024/2025 door heel Nederland. Op Zondag 15 December spelen en zingen Britta Maria en haar muzikanten in Theater Dakota! Kijk hier voor meer informatie en tickets.